Oferta Zakładu  Mechaniki Teoretycznej, Mechaniki Nawierzchni i Dróg Szynowych

Główne kierunki działalności naukowej:

  • Zagadnienia dynamiki i reologii nawierzchni drogowych, lotniskowych i kolejowych, z uwzględnieniem sprężysto-lepko-plastycznych własności materiałów.
  • Modelowanie konstytutywnych właściwości materiałów inżynierskich (grunty, mieszanki mineralno-asfaltowe, stopy
    z pamięcią kształtu).
  • Wytężenie, nośność i trwałość konstrukcji nawierzchni komunikacyjnych (zastosowanie metod mechanistycznych).
  • Drgania elementów konstrukcji inżynierskich wywołane ruchomymi obciążeniami.
  • Stateczność i dynamika konstrukcji na podłożach gruntowych.
  • Stateczność i drgania konstrukcji pod wpływem obciążeń impulsowych i udarowych.
  • Metody obliczeniowe (analityczne i numeryczne, w tym MES) w analizie nawierzchni komunikacyjnych.
  • Hydraulika mostów i przepustów.
  • Odwodnienie budowli komunikacyjnych

Zakres proponowanych usług:

  • Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych i lotniskowych.
  • Wymiarowanie wzmocnień nawierzchni asfaltowych i betonowych.
  • Analizy mechanistyczne nawierzchni komunikacyjnych.
  • Zaawansowane analizy konstrukcji budowlanych i inżynierskich w zakresie statycznym i dynamicznym.
  • Ocena wpływu drgań od środków komunikacji na budynki, obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej oraz na ludzi
    w budynkach. Projektowanie wibroizolacji oraz systemów redukcji drgań.
  • Obliczenia hydrauliczne przepustów i małych mostów.

Zakres oferowanych usług ZMTNDS w dziedzinie dróg szynowych:

  • Analizy numeryczne MES konstrukcji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych do projektów koncepcyjnych, budowlanych, wykonawczych i ekspertyz poawaryjnych.
  • Nadzór i doradztwo przy wykonywaniu badań, projektów i realizacji obiektów infrastruktury transportu szynowego w zakresie konstrukcji podtorza oraz nawierzchni szynowych.
  • Doradztwo przy organizacji przetargów; udział w charakterze ekspertów w komisjach przetargowych.
  • Prace badawczo-rozwojowe i ekspertyzy techniczne w dziedzinie konstrukcji i oceny stanu nawierzchni szynowych (kolej, tramwaj, metro, koleje przemysłowe).
  • Badania poziomów oddziaływania ruchu pojazdów szynowych na otoczenie tras kolejowych, tramwajowych i metra oraz skuteczności działania izolatorów wibroakustycznych stosowanych w konstrukcjach nawierzchni szynowych wraz z ich doborem dla redukcji oddziaływań w postaci hałasu i wibracji.
  • Weryfikacje i opinie dotyczące dokumentacji technicznych (SIWZ, projekty budowlane, wykonawcze, STWiORB) w zamówieniach publicznych i w projektach budowy i modernizacji linii kolejowych, tras tramwajowych i układów torowych bocznic przemysłowych.
  • Ekspertyzy techniczne dotyczące oceny przyczyn awarii i oceny stanu eksploatacyjnego lub powykonawczego konstrukcji i układu geometrycznego nawierzchni dróg szynowych, przejazdów kolejowo-drogowych i układów torowych bocznic przemysłowych wraz z  opracowaniem środków zaradczych.
  • Studia podyplomowe i materiały szkoleniowe w ramach zamawianych programów kształcenia ustawicznego, dedykowane dla określonych, specjalistycznych  grup zawodowych związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem dróg szynowych.
  • Badania laboratoryjne elementów składowych nawierzchni szynowych:
    • przekładki podszynowe, ciągłe profile podszynowe, sprężyste masy podlewowe wg PN-EN 13146-9;
    • systemy przytwierdzenia szyny w torowiskach tramwajowych wg PN-EN 17319;
    • podkładki podpodkładowe (USP – skrót od ang. Under Sleeper Pads) wg PN-EN 16730;
    • maty wibroizolacyjne/podtorowe:
      • podpodsypkowe/podtłuczniowe (UBM - skrót od ang. Under Ballast Mats) przeznaczone do zastosowania w podsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg PN-EN 17282 lub DIN 45673-5;
      • podpłytowe (USM - skrót od ang. Under-Slab Mats) przeznaczone do zastosowania w bezpodsypkowej konstrukcji drogi szynowej wg DIN 45673-7.

Przykłady realizacji:

  • Analiza statyczno-wytrzymałościowa fragmentu gazociągu Jamalskiego ze skrzyżowaniem krajowej drogi ekspresowej S3 w km 36+820, wraz z obliczeniami wytrzymałościowymi.
  • Analiza MES nośności skarpy nasypu drogowego w km 0+050 zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego.
  • Analiza i ocena wpływu drgań, na budynki i ludzi w budynkach, powstałych podczas budowy stacji II linii metra
    w Warszawie.
  • Ekspertyza techniczna dot. ustalenia oddziaływań dynamicznych na konstrukcję i ludzi w budynku biurowym
    ITPOK-Poznań.
  • Badania mieszanek mineralno-asfaltowych i analiza konstrukcji nawierzchni podatnych z uwzględnieniem trwałości nawierzchni.
  • Analiza trwałości konstrukcji nawierzchni projektowanego odcinka autostrady A1.


Kontakt w sprawie oferty badawczej:
dr hab. inż. Artur Zbiciak, prof. PW -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tel: +48 22 234 63 49

drgania

Ocena wpływu drgań od środków komunikacji
na budynki i ludzi.

    

 Projektowanie konstrukcji nawierzchni lotniskowej

 

 api

Analiza konstrukcji budowlanych i inżynierskich
w zakresie dynamicznym

 

 pavement design

Programowanie samodzielnych aplikacji i apletów
związanych z analizą konstrukcji

Politechnika Warszawska

Instagram

Wydarzenia

The 4th International Conference on Sustainable Development in Civil, Urban and Transportation Engineering,
October 14th–17th 2024, Wrocław, Poland
https://cute2024.pwr.edu.pl/
------------------------------------

Ksiązki